Gegevens:

 

Bouwjaar 1913 werf, 't Hondsbosch, Alkmaar bouwnummer 679

Lxbxhxdg.: 21,30 x 5,16 x 2,85 x 2,10 meter,

1 x 3 cilinder Bolnes type 3L nr. 1325 van 1952 inbouw 1973 vermogen 150 apk. = 110 kW. bij 430 r.p.m.


 

Klik op foto's voor vergroting

 

                                                          2010

 

Motorsleepboot Phoenix - 21.04310


2010

foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Klapwijk

2010

foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Klapwijk

2010

foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Klapwijk

2010

foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Klapwijk

2010

foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Klapwijk

2010

foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Klapwijk

2010

foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Heijting

2010

foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Heijting

2010
achterschip
foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Heijting

2010
voorschip
foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Heijting

2010
Machinekamer
foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Heijting

In vroeger tijden

2010

foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar Heijting




Is in opdracht van de Motorenfabriek Kromhout als demonstratievaartuig gebouwd op de werf 't Hondsbosch.
Het vaartuig werd voorzien van de eerste door Motorenfabriek Kromhout gefabriceerde 130 pk 2 cilinder, 2-tact middeldruk scheepsmotor, type 2M5, nummer 1531
Heeft als demonstratievaartuig om propaganda te maken voor de (olie)verbrandingsmotoren van het fabrikaat Kromhout o.a. van juni tot september 1914 met D. Goedkoop Jr. een tocht gemaakt naar Zweden
Gegevens met dank aan F. de Boer - Den Haag
J.A.M. Mannaert te Amsterdam als beheerder van het Kromhoutarchief









Ex namen & Eigenaren

 

15-08-1913 Kromhout VIII/D.Goedkoop Jr., Amsterdam.

00-08-1915 Voorwaarts/Koninklijke Marine, Zierikzee.
Diende als aviso- en communicatievaartuig voor de Marine Commandant Zeeland.

1924 Door de Koninklijke Marine afgestaan aan het Ministerie van Financien voor visserijpolitie-taken op de Zeeuwse stromen

1939 Terug naar de Koninklijke Marine in haar oude taak.
17-05-1940 Door Koninklijke Marine in Breskens door kanonschoten tot zinken gebracht

-1940 Gelicht door de Duitsers en voorzien 6 cilinder Skoda motor 120 pk - dienstgebied waarschijnlijk Zeeland

-1945 Voorwaarts/Ministerie van Financiën.

03-03-1954 Y.8114 Voorwaarts/Koninklijke Marine, Zierikzee, ingezet voor visserijpolitie-taken en communicatievaartuig Zeeland.

-1960 Y.8114 Voorwaarts/Koninklijke Marine, Den Helder.

29-12-1967 Y.8114 Voorwaarts/Dienst der Domeinen.

09-08-1968 Y.8114/Stolk's Handelsonderneming, Hendrik Ido Ambacht

04-06-1969 Y.8114/J. & G.van de Marel, Viane-Oosterhout. Teboekgesteld

22-02-1971 Moby Dick/L.J.Stevens, Vlissingen.

29-09-1971 Phoenix/Executoriale verkoop door notaris D. Karsten te Zierikzee aan een aantal sportduikers, waaronder huidige eigenaren.

29-09-1971 Phoenix/H.F. Heijting, Eindhoven

20-07-1972 Internationale meetbrief no 16270 afgegeven door de Hoofdinspecteur voor de Scheepmating te Den Haag. Brt 45,07 ton - Nto 18,8 ton

1973 Huidige hoofmotor ingebouwd.
Deze werd verworven dia Dolderman Dordrecht en was afkomstig van de Sur Sum Corda, gereviseerd door Bolnes en ingebouwd bij fa. de Boer te Krimpen aan de Lek.

06-04-2012 Phoenix/W.P. Klampwijk, Krimpen aan de Lek

 

 

 

 

Commissie van Deskundigen SOOS Sleepboten, Opduwers, Overheidsvaartuigen en Stoomvaartuigen van de Stichting B.A.S.M. © 2010
• www.varend-erfgoed.nl

Disclaimer Foto verantwoording